Magyarországi Forrástúrák

Beszámolók

Linkek

Visegrádi források

A túranaptár megjelenésével rögtön a bőség zavarával kerültünk szembe:

sok hétvégén kell döntenünk, hogy melyiket is válasszuk? Ez volt a problémám a tavasz első napjával is, azaz március 21-ével. Részemről csak kettő közül kellett választanom: „Téry 50”, amely annak idején első 50 km-es túrám volt és lehetőleg mindig elmegyek rá; illetve érdekelne az első rendezésű „Forrás Túra a Visegrádi-hegységben”. A megelőző túrákon már érdeklődtem társaimtól, hogy ki melyikre teszi a voksát? A „Gyermekvasút nyomában” túra során billent a mérleg nyelve a források irányába, köszönhetően a társaknak és a rendezésben részt vevőknek.

Erikával és Attilával megbeszéltek alapján a 635 -kor induló buszra szálltam

fel Újpest-Városkapunál, ők pedig Leányfaluig autóval jöttek Békásmegyerről, így csatlakoztak hozzám. A buszon több túrázó között Gábor is utazott, aki a rajt után hozzánk csapódva négy főssé tette csapatunkat.

Visegrád-hajóállomásnál rajtoltattak minket – nem irígyeltem a rendezőket

mivel az árnyékos, szeles időben kellemetlen lehetett üldögélni. Nekünk bezzeg a Görgey-lépcsőn a Salamon torony felé vezető emelkedőn hamarosan beindult fűtésünk! Nemsokára kis kitérővel elértük a gótikus felirattal ellátott első ellenőrző pontunkat, a Mátyás-forrást. Miután válaszoltunk a feltett kérdésre, visszatérve a kerékpárútra hamarosan elértük a Boglárka-forrást, ahol pontőröktől kaptuk az ellenörző pecsétet. Alig folytattuk utunkat, máris megérkeztünk következő pontunkhoz a Dorottya-forráshoz, ahol kettős igazolással bizonyítottuk ottjártunkat: felírtuk a kért évszámot és pecsétet is kaptunk a pontőrtől. Két kilométeren belül három forrás – ez gyors volt! Ezután már többet kellett gyalogolni a következő pontig: 7 km-t. Addig viszont szép kilátásokban gyönyörködhettünk: alattunk a Dunakanyar, szemben a Börzsöny a Szent Mihály-heggyel és távolabb Nagy-Hideg-hegy hófödte csúcsával, majd a Nagy-Villám alatt a napsütötte Visegrádi várra szép panoráma. Társaim nem is tudtak ellenállni a látványnak: sokszor álltak meg egy-egy pillanatra, előkapva fényképezőgépüket.

Gáborral felelevenítettük az egy héttel korábbi „Dél-Börzsönyi kilátások” túrát: jól látható volt a Juliánus-kilátó – Kövesmező – Gubacsi hálás útvonal hullámzása Kismaros irányába.

Másfél kilométert haladtunk az Országos Kék  jelzésen, amikor áttértünk a

következő pontunkat megközelítő K+ jelzésre. Az eligazító tábla szerint 45 perc  menetidő alatt érhető el a Khüllenberg-forrás. Sajnos elkotyogtam – mivel Éváéktól, az itteni pontőröktől tudtam – etetőpont következik: Erika már nagyon várta, hosszúnak találta az időt. A ponthoz közeledve erdészeti munka zaját hallottuk először, majd a benzin „illatot” végül gépek által átgyúrt turistautat. Ez utóbbi óvatos menésre figyelmeztetett minket a lejtőn. A későbbi visszajelzések alapján nem bántuk meg, hogy hallgattunk az itiner jótanácsára és az új nyomvonalon követtük a jelzést, ami hosszabb volt ugyan, de járhatóbb. Érdekes módon többen elvétették a balra leágazó KO forrás-jelzést, pedig jól volt látható. Így többen utánunk értek a pontra pedig korábban már elhagytak minket.

Alaposan meghazudtolta magát a Rendezőség ezen az etetőponton! A túra

kiírása szerint: „A kevés szolgáltatással az első teljesítménytúrák hagyományaihoz szeretnénk visszanyúlni.” Ehhez képest Éva és Egon olyan terülj-terülj asztalt varázsoltak az erdőbe, hogy szánk is tátva maradt J Szerencsére volt mivel teletömni, így hamarosan falatozni kezdtünk: párizsi szelet került az első kenyeremre, kenőmájas a másodikra, kísérőként lila- és fokhagyma. Engedve a kedves unszolásra – ne kelljen visszacipelni Dunabogdányba a maradékot! – megkostóltam Éva eper- és őszibarack-lekvárját is, fínom volt! A forrás megtekintése után még egy kevéske repeta is belefért. Milyen lehet egy nem kevés szolgáltatás…

Megköszönve a szíveslátást, elbucsúztunk kedves túratárs-pontőreinktől,

hogy még szintidőn belül érjünk célba, behozva a ponton eltöltött kellemes perceket. Visszatérve a K+ jelzésre, igen durva sártengerrel kellett megbirkóznunk helyenként bokáig süllyedve benne. 250 m dagonyázás után végre a Z jelzésen már kellemesebb útviszonyok fogadtak minket, ami ránk is fért, mivel hosszan gyalogoltunk rajta. A József-forrásnál újból kettős regisztrációval lett gazdagabb itinerünk: a válaszadás mellett Ervintől kaptunk bélyegzést is. A Sajgó-kapu kőhídját elhagyva nemsokára a Kalicsa-patak medrébe kellett óvatosan leereszkednünk, hogy  patakátkelés után a meredek partfalon felkapaszkodva , hosszan emelkedjünk Vértes-mező felé. Rövid ideig a becsatlakozó P jelzéssel együtt haladva Lőrinc laposán találkoztunk a S jelzéssel, melyre balra rátérve rögtön nekiláttunk, hogy az eddig szerzett szintekből jócskán leadjunk. Szerpentinezve ereszkedtünk a SO jelzésig, amin jobbra indulva a Hétvályús-forrás ellenőrző ponton kaptunk újabb pecsétes igazolást. A jelzésen tovább folytatva utunkat, a túra utolsó – igen kemény – emelkedőjét másztuk meg. Egy kidőlt fa leküzdése során még sérülést is szereztem: belefejeltem egy vaskos ágba – hiába, ha az ember a lába alá néz…

Vörös-kő ellenőrző pontját azért sikerült elvérzés nélkül elérni, ahol Pétertől

kaptunk igazoló pecsétet és kék szalagot: megkért, hogy ha szükséges tegyek jelzést a Csaba-kút felé, mert többen elvétették az irányt. Amíg az emlékműnél társaim fotóztak – itt is szép panoráma volt a Dunára és a Naszályra, alatta Váccal – egy kedves túratársnő elsősegélyben részesített, leragasztva sebemet. Ismét szerpentinezés következett a P+ jelzésig, amelyen Csaba-kúthoz mentünk, miután a kért pótjelzéseket kiakasztottam. Nem tudtunk választ adni a kérdésre: lévén, hogy a táblának csak hűlt helye volt. Viszont kárpótlásul az utolsó ponton ismét duplán erősítettük meg ottjártunk tényét: válaszoltunk a kérdésre és a pontőr kedves gyermeke nyomott pecsétet. A Rekettyés-forrás után már csak egy kis séta volt hátra Leányfaluig. Közben még kitértünk Vörös Meteor-forráshoz is, ha már „forrástúrán” vagyunk. Leányfalun Attila még egy háznál tartott megtermett vaddisznót is lencsevégre kapott.

Egy szép vonalvezetésű, jól rendezett túra végeztével bőven szintidőn belül

sikerült átvennünk az egyei díjazást. Várjuk a folytatást: ugyanis ez a „Magyarországi Forrás Túrák” több éves teljesítménytúra mozgalom indító túrája volt. Reménytkeltő kezdet, gratulálunk az ötlethez és a végrehajtás módjához!

Törék István ( Döme )

Fotók: Massár Erika ( Maserka )

Massár Attila ( Ati 928 )

CSERHÁTI TÚRÁK A DUNÁNTÚLON 1.: Visegrádi-hegység
(Forrástúra)

Ezt a túrát választottam, mert kompakt, közeli és hazaérhettem időre a családi programra. A rendező Cserháti Laci sporttárs volt, aki így a hétvégi sorozat névadója a CSBT-vel együtt; társa pedig Tamics Gábor, aki egyébként az igazi cserháti túrák kiváló rendezője. Ez az a kivételes eset, amikor a magamfajta helyesírás-mániást csak akadályozza a helyesírás a poénkodásban, mert ez igazából élőszóban jön ki.

Mivel a Volánsuxx észlénytársaság azzal büntette a harmadik kerület teljes lakosságát (is, mások mellett), hogy a dunakanyari járatait a korábbi kiépített buszvégállomás helyett a Megyeri hídon át egy újpesti izébe terelte, megszűnt az itt élő túrázók közvetlen összeköttetése ezzel a fontos környékkel, ezért természetes gondolat volt az autókázás. Annyira se gazdag, se időmilliomos nem vagyok, hogy a HÉV és a busz kombinálásával közlekedjem ide-oda. Szerencsére jó volt a logisztika, Leányfalun a cél előtt parkolhattam, ahol Maserkával és Ati928-cal vacogva vártuk a buszt. A busz pedig késett, mert már korábban ellepték a ttúrázók. De ha hoztam volna kabát, akkor is az autóban akartam volna hagyni, ezért nem is hoztam. Volt viszont két síbotom, aminek sokszor örültem, valamint majom a farkának. Na mikor megjött a busz, akkor már jó meleg lett, és Visegrádig Jámbor társaságában utazhattam.

A rajt mégsem a toronynál volt, hanem lent a parton, igen kemény hidegben. Mit mondjak, ritkán örülök ennyire, ha ilyen meredeken indul egy túra. Felérve a kerékpárútra, a Sibrik-domb közelében már kezdett elviselhető lenni a helyzet. Persze nincs rossz idő, csak rosszul öltözött túrázó, csak egyrészt nem számítottam ilyen szigorú helyzetre, másrészt futós hátizsákkal nem ugrálhat az ember, mert aztán nincs hova pakolni a levetett ruhákat, ha melegebb lesz.

A Boglárka-forrás keresése közben ismerkedtem meg Végre kék túratárssal (aki persze megint csak felismert engem ismeretlenül is, de ezt már kezdem megszokni). Innentől nemcsak kedvem, de ürügyem is volt hozzá, hogy ne fussak, egy-két erőtlen próbálkozást leszámítva.

Telt-múlt az idő, és már a kék kereszten harcoltunk a sárral (itt a kerítés mellett van olyan szakasz, amely a legnagyobb aszályban is mocsaras), és A Pilisi Parkerdő útjain mozgalom különböző évszakokbani teljesítésével kapcsolatos élményeinket hasonlítottuk össze, amikor a völgyfő táján csúfondárosan elvesztettük a jelet. Pedig mindketten emlékeztünk a Kecske Jankó-völgy kidőlt-bedőlt fáira, csak nem tudtuk pontos helyhez kötni. Lehet próbálkozni, hogy a favágókra kenjük, akik több jelzést padlóra ösvény mellé küldtek, de igazából nincs mit szépíteni rajta. Valószínűleg eldumáltuk. Csak azt vettük észre, hogy a völgyön túl egy Y-elágazásban nincs jel, és ekkor jöttünk rá, hogy már eddig sem volt. Mentünk visszafele, amíg más keresőkkel nem találkoztunk szembe, de jel nem lett, és mivel nem hittük, hogy már annál is régebben veszett el (csak az volt a furcsa, hogy nem jöttek a többiek), megint beálltunk az eredeti irányba azzal a csatakiáltással, hogy akármelyik ágon megyünk, a zöld jelzést mindenképpen keresztezni fogjunk, és majd onnan visszatalálunk. Így oda-vissza-megint oda mentünk egy olyan szakaszon, ahol nem is kellett volna lennünk, de hamarosan csakugyan kereszteztük a zöld jelzést a sorompónál, ahol egy arra járó túrázó tanácsára mégsem jobbra, hanem balra fordultunk. Mondjuk ha elcipeltem volna a Pilis-atlaszomat, nem csak az öreg térképet, ami helyett úgyis Végre kék térképét néztem, akkor megtaláltam volna rajta a korábban kézzel bejelölt sorompót (mint ahogy utólag itthon meg is találtam), és rögtön tudtam volna, hol vagyunk.

Balra fordulva előbb elhaladtunk a lukas kerítés mellett, ahonnan rögtön kirontott ránk egy kutya (de aztán messziről mögénk is került, és ebből már tudtam, hogy nem akar bántani), majd a méhesnél, amire már emlékeztem, és kisvártatva meg is találtuk a kék keresztet. Itt visszafelé haladtunk, egyre nagyobb sárban. Még hogy a turisták okoznak károkat az erdőben… A fenét, az erdészet, amely a törvénnyel ellentétben járhatatlanná teszi a gépeivel a jelzett turistautat. A sár hatalmas volt, az út pereme is csak szakaszosan járható, és a két bot nélkül igen nehéz dolgom lett volna (így viszont csak nagyon nehéz volt).
Ati928 képe csak részben adja vissza ennek a szakasznak a hangulatát (azt hiszem, itt készülhetett). Így jutottunk el a Kühlenberg-forráshoz, amelynek a nevét a legtöbb ember egyetlen dokumentumon belül, néhány sornyi távolságra sem képes kétszer egyformán leírni. (Mellékhatásként szinte megállapíthatatlannak látszik a név hiteles alakja, mert még a térképek és útikönyvek is összevissza írnak mindenféle pszeudorandom változatot. A Pilis-útikalauzban pl. a névmutatóban Külenberg, a főszövegben meg Külemberg van, de láttam már Khüllenberget is.)

Ennél a forrásnál két meglepetés is várt: az egyik, hogy emlékeimmel ellentétben széles turistaországút vezetett a kék kereszttől a forrásig (sehol a keskeny, küzdős susnyás, ami a képzeletemben élt, s amit a Cartographia útikönyvszerzője lusta lévén megkeresni, inkább odaírta, hogy nem létezik); a másik a sok kaja, amit a rendezők előzetes ígéretük dacára ezen a helyen feltálaltak. A hidegben valahogy mértéken felül csúsztak a kenyerek, ilyenkor nem annyira érzékelem az elfogyasztott mennyiséget. De egyszer aztán eljött az idő (ha a jóllakottság nem is), amikor tovább kellett indulni, és másodszor is végigmehettünk a dagonyás szakaszon a zöldig. Hozzáteszem, hogy végül az elfogyasztott sármennyiséghez képest meglepően jól nézett ki a nadrágom a túra után.

A József-forrás után hamarosan a Kalicsa-völgybe érkeztünk, ahol kissé keresni kellett az utat, de – hála a két botomnak is – ezúttal jóval könnyebben haladtam át ezen a nehéz terepen, mint legutóbbi ittjártamkor. Hanem az Édeslyuk-kunyhó romjai nevű helyen ezúttal még annyi romot sem találtam, mint pár éve – egy árva szál deszkát sem! Vagy rossz helyen kerestem, vagy végleg az emlékezésé lett a házikó utolsó roncsa is. Ez esetben a térképeken inkább az Édeslyuk-kunyhó romjainak hűlt helye nevet kellene feltüntetni. Szomorú, hogy múlik el az a hajdan dicső és gazdag turisztikai infrastruktúra, melyet az elődeink egy másik világban felépítettek. Nem mintha a roncsokat kellene őrizgetnünk az emlékezés kedvéért… A mellékelt képen a velem egyidőben, 42 évvel ezelőtt kiadott Pilis-útikalauz fényképoldala látható a még álló Édeslyuk-kunyhóval.

A völgyet elhagyva a műútkanyarban, ahol az esőház mellett emelkedni kezdünk a Vértes-mező felé, megismertem a helyet, hol legutóbb egy gyíkot láttam napozni. Már ő sem volt ott, és az ő képe még az útikalauzban sincs benne. :-)

A Hétvályús-forrás környékén a kellemesebb útirányt választották a rendezők: lefelé a szerpentinen mentünk (kivéve a pistázókat, akik a szerpentinre merőlegesen romboltak vigyorogva), ahol lehetett gyorsulni, felfelé pedig a meredeken, ahol lefelé veszélyesebb lett volna, és alig valamivel gyorsabb, mint fel. Legutóbb Vadmalaccal jártam erre, de akkor visszafelé mentünk. A ponton a Járosi család fogadott, örömömre. El is töltöttem itt egy kis időt, és benyomtam egy csomag Szezamkit a közelgő emelkedésre való tekintettel. Magából a forrásból pohár híján nem ihattam, mert eléggé talajközelben van. Ez máshol is előfordult, tanulság lesz a következő forrástúrán. A hidegben nem is annyira hiányzott, de megalkudnék, hogy inkább viszek poharat, és legyen melegebb.

A Vörös-kőtől féltem egy kicsit, mert tavaly a Görgeyn (azt hiszem, akkor jártam erre) még az esőházat is majdnem elfújta a szél, de ezúttal szerencsénk volt, csak azért kellett hamar abbahagyni a kilátás élvezetét, mert egy túrázó ragaszkodott hozzá, hogy a csúcson, az orrom előtt bagózzon rá. Lefelé a szerpentinen csak a lábam elé néztem – ekkor már nagyon hajtott az idő, késésben voltam, hogy odaérjek a családi programra. Pedig még hátra volt egy megpróbáltatás: a szerpentintől a Csaba-kúthoz vezető szalagozás elejét kedves kirándulók lebontották. A P+ jelzéstől fordultam vissza az előttem haladó sporttárs intésére (ő legalább tudta, mit keresünk és hol), és újabb pár száz métert túráztam ingyen, mert ez sem volt benne a nevezési díjban. De ezután már csak egy kitérő volt hátra a Rekettyés-forráshoz egy kis erdei tó mellett, majd a Vörös Meteor-forrás érintése az út mellett, Kutya-futtában.

Az egyik síbotom tányérja valahol a Fruska Gora (alias Tarcal-hegy, Siményi Miki kedvéért) mély sarában alussza örök álmát; csak a világosságnál vettem észre, hogy áldozatul esett az esős éjszakai szakasznak. A másik eddig bírta, bár egy gerezdnek már híja volt, mióta a BükkiKiről hazatértem, de most már csak a fele maradt. Egy pontot ismét szépített a sár az örök küzdelemben, de a győzelem az enyém. Jó lesz az a két bot csupaszon is, bár néha tényleg hasznos a tányér. Így meg kisebb helyet foglalnak a sarokban.

SántaKutya

Vizes túra!

2009. szeptember 5.

2009.09.05.-én rendezték meg az első Magyarországi Forrástúrákat 30 és 70 km-es távon a Pilis-Visegrádi-hegységben. Izgalmasnak ígérkezett, főként a hosszú táv, így nekivágtunk.

Éjszaka szakadt az eső, még hajnalban is, sőt még 6 órakor is amikor elrajtoltunk Pomázon. Amellett még erős szél is fújt, úgyhogy csak az vidámított minket, hogy néhány ismerőssel találkoztunk. Ők meg, hogy hova készültek rövid nadrágban?

A zóld -, majd háromszög jelzésen egy óra alatt elértük a Janda Vilmos kulcsosházat, ahol megkaptuk az első pecsétet. Az eső csitult, így vidámabban haladtunk a zöld kör jelzésen Gyopáros-forráshoz, melyet 1912-ben építettek ki. Itt egy feladatot kellett megoldani és felírni az igazolólapra. Ezután a zöld négyzet jelzést választva elértük a zöld kört és haladtunk a szépséges Holdvilág-árok felé. Útközben az eső is elállt és jó kilátásunk lett Békásmegyerre és a legújabb hidunkra, a Megyeri hídra melyen reggel is átjöttünk. A Domoni-forrásnál volt a következő ellenőrző pont. Néhány száz méter múlva, a Holdvilág-árokban sokan a fölmenő lépcsőket használták, de én a Meteor-létrát ki nem hagynám, így azon keresztül másztunk ki az árokból. A piros+ és a négyzet jelzés vezetett minket Lajos-forráshoz. Hát a piros négyzet már rózsaszínnek is kevésbé volt nevezhető, itt jó lett volna szalagozás is. Lajos-forrás sok-sok évvel ezelőtt, mondjuk úgy a gyerekkoromban, nagyon kedvelt túrista központ volt, jól működő túrista házzal, étteremmel. Nagy rétje zsongott az emberektől. A forrás kis tavában apró halak úszkáltak. Mára ehhez képest csak a jóízű forrás maradt, meg most egy pecsét az igazoló lapra. Innen a kék+ jelzésen a Kármán-forráshoz gyalogoltunk, ahol egy kérdés volt, a választ a lapra írtuk. A szél még mindig erős volt, az eső is hol szemerkélt, hol nem, de a felhőtakaró vékonyodni látszott, ez vígasztalóan hatott ránk. Tovább a kék+ és a kék- jelzésen haladtunk és fél óra múlva már a Kárpát-forrás feladatát írtuk. E "nagy munka" közepette utolértek minket rövid nadrágos ismerőseink, kikkel az egész túrán kerülgettük egymást, majd a célba egyszerre érkeztünk. A kék- jelzés a Szilágyi Bernát-forráshoz is jó volt. Ez volt a következő ellenőrző pont. Itt almát is kaptunk.

A Sikárosi Erdészház igen kellemes meglepetés volt! Régen a házőrzők üldözték a turistákat, a réten a jelzést is alig lehetett megtalálni. Ehhez képest, rendezett terep, murvás út vezet a házig amely szépen be van kerítve, és a jelzések is jók. A rét pedig egyértelműen őszt mutatott, telis-tele volt virágzó őszi kikericcsel. A következő réten nagy munka folyt, jurtákat építettek. Hát ez is érdekes volt.

Könnyedén elértük a piros- jelzésen a Kolacsovszky-forrást, ahol újabb kérdés várt megválaszolásra. Innen a piros háromszögön a Prédikálószékre másztunk fel a folyamatosan emelkedő úton. Mire felértünk, a nap kezdte szemecskéjét nyitogatni, így csodásan tárult elénk a Dunakanyar. Láttuk sokszor, minden létező szögből, de az ország egyik legszebb része, sosem tudok betelni vele. Bámészkodásunkat a pontőrök "zavarták" meg, mivel őket eddig méltatlanul mellőztük. Újabb pecsétet és süteményt kaptunk. Hamar beszélgetés kerekedett a sörről, mivel ugye vizet kaptunk fenntről is, lenntről is e napon. Éppen az izomlazító hatását taglaltuk és azt, hogy úgy fél táv körül, a hígabb fajtájából szoktunk egyet fogyasztani, amikor az egyik kedves pontőr elővett egy dobozzal és a kezembe nyomta, hogy igyuk meg. Nem akartuk elfogadni, de ragaszkodott hozzá. Őszíntén szólva mindkettőnknek nagyon jól esett. Ezek után vidáman indultunk a Vadálló-kövek mellett le a Kainz-forráshoz, a 10.ponthoz. A kövektől gyönyörűen látszott Dobogókő, a Pilis és a Szőke-forrás-völgye.

A rövid táv véget ért a forrásnál, de mindenki számára evés következett. Pontosan délre érkeztünk a terített asztalhoz. A forrás és környéke szépen rendbe lett hozva, virágokat ültettek, faragott padokat, táblákat helyeztek el. Ezeket nézegettük miközben falatoztunk a bő választékból.Volt itt vajas- és zsíros kenyér, májkrém, párizsi, csalamádé, hagyma, házi lekvárok és mogyoró. Nagy örömünkre itt a rendezők megmutatták a fém jelvényt. "Hát ez gyönyörű, nekem ilyen kell"-mondtam, miközben nagy szemeket meresztgettem a jelvényre.

Az egyik fiú azt mondta:" Nem ezért csináljuk".

Persze, nem elsődlegesen ezért túrázik az ember, de azért az mindig egy plusz töltést ad, ha egy szép oklevelet vagy jelvényt kapunk a célban. Minden ember a lelke mélyén gyerek, van aki jobban, van aki kevésbé, így örül, ha a sikeresen teljesített feladatát elismerik. Kár ezt tagadni, nincs ebben semmi rossz. Azt csak úgy mellékesen jegyzem meg, hogy a fiú is átvette a célban, ő sem utasította vissza, hogy ez neki nem kell, mert nem ezért jött.

Lelkesen indultunk tovább a Rám-szakadékba, ahol most feladatként az első létra fokainak számát kellett feljegyeznünk. Lassan haladtunk felfelé, mert nagy volt a szembejövő forgalom. Egy nemzetközi fiúcsapat egyensúlyozott lefelé. A Rámból kiérve zöld, sárga jelzés, majd szalagozás következett a Lukács-árok felső részén keresztül a Fényes-forrásig, a következő ellenőrző pontig. Innen a piros kör jelzésen kimásztunk a műútra, majd a zöld- jelzésen felbaktattunk a jóízű Júlia-forráshoz. A feladatot megoldván, követtük a zöldet felfelé a Szakó-nyereghez, majd innen a +-en lefelé a Hoffmann-forráshoz. Az újabb kérdés megválaszolása után a lábápolás következett, mert a térdem nem volt az igazi, mondhatni fájdogált, pedig nem engedtem meg ez neki.

Műúton baktattunk be Pilisszentlélekre. Éppen azt ecseteltem, hogy "elég rossz" kis falu, mert csak Esztergom felé lehet síkon kijutni, az összes többi irányba erős emelkedővel kell megküzdeni, amikor újabb ellenőrzést kaptunk, ez volt a 15.pont. Hát így délutánra kifejezetten jó idő lett, kisütött a nap, elállt a szél, úgyhogy liheghettünk ki a faluból a Szent László-forráshoz, majd a Két-Bükkfa-nyereghez. Na itt nem ültünk buszra, mint ahogy a turisták már így délután szokták, hanem betértünk a Római útra. Éppen azt latolgattuk, hogy mi történhetett, mert se előttünk, se utánnunk sehol senki sem volt, vagy 1,5 órája nem találkoztunk túrázóval. Nemsokára azt gondoltuk, hogy elértük a pontot. Hát el is, csak nem a mi túránkét, hanem a Pilisi Trappét. Így nem volt mit tenni, trappoltunk tovább. Most meg aztán annyira, hogy a Trézsi-kútnál jártunk és megkaptuk a pecsétet. Itt már volt egy tanakodó csoport, ugyanis mi is most jöttünk rá, hogy a Klastrom-kút többünknek kimaradt. Akik megtalálták, azok is véletlenül, mert a földön volt a szalagozás, és az sem egyértelmű. Mivel a pontőr sem tudott semmitsem mondani nekünk, így felhívtam a szervezőt, hogy most mit tegyünk. Azt mondta, hogy menjünk tovább, nem lesz ebből probléma, ott mentünk el mellette. Hát sehogyse értettük, hogy hogyan sikerült ez így, de tovább mentünk csapatostól. A zöld- jelzésen haladtunk a Szántói-nyeregig, majd rátértünk a Hosszú-hegy alatti murvás útra. Ez hosszú, egyenes út volt, így gyorsítottunk. Úgy 1 óra múlva elértük a zöld és kék- jelzéseket, majd néhány perc múlva a Csobánkai Szent-kútat. Búcsújáróhely és a vizét is szívesen isszák otthon is az emberek. Nagyon jóízű víz, nekem ez ízlett a legjobban. Pecsételés után csak 3-an mentünk tovább, a többiek nagyon lemaradtak. A Kálváriánál haladtunk lefelé, Csobánka főterére. Az erdőből kiérve megláttuk az Oszoly szikláit, mely rangos sziklamászóhely. Szépen csillogtak a lemenő nap fényében. A sárga+-en jutottunk fel az Oszolyra. A gondot csak a KIMSZ emlékoszlop megtalálása jelentett, ahol az utolsó feladatunk volt. A leírás nem volt egyértelmű, jelzés meg volt bőven, így vagy 3 kört mentünk a szélrózsa minden irányába, de az oszlop mégsem volt meg. Megint felhívtam a szervezőt, de még így sem találtuk meg. Közben besötétedett és úgy 20-an kerestük már az oszlopot, mire egy srác telefonált egy ismerősének aki pontosan útbaigazította. Végre meg lett oldva a feladat. Igen vendégmarasztaló volt az Oszoly, hármunknak egy örájába tellett, de a többieknek sem volt sokkal kevesebb.Mit is mondjak, itt már nem éppen imába foglaltuk a rendezőket. Kár volt ezt a jó túrát a végén elrontani. Ha nem tudták egyértelműen leírni, hogy merre menjünk, néhány nyilat ki lehetett volna tenni, és ráírni, hogy Forrás-túra. Ez az oszlop olyan rejtőzködő, hogy szerintem még nappal is elég lehet megtalálni, nemhogy sötétben! Nagy fa és bokrok takarják.

E élmény után a sárga- jelzésen baktattunk le Pomázra. Itt már mindenki együtt ment, világítva, mint a Szentjános bogarak. A falu vége itt sem vidám, igyekeztünk leérni mielőbb a főútra, majd a célba.

Bőven színtidőn belül érkeztünk, így átvehettük a szépséges fém jelvényt és az oklevelet.

A túra útvonala nagyon jó volt, a feladatokkal és az ellátással sem volt gond, a jelvény gyönyörű. Amin javítani érdemes, az a leírás pontossága és az útvonal pontosabb kijelölése, főként, ha másik túra is megy helyenként ugyanazon az útvonalon.

Miután ez a túra még csak az első rendezést érte meg, kívánom a szervezőknek, hogy tanuljanak a problémákból és ne vegye el a kedvüket. Alaposabb, precízebb felkészüléssel nagyon jó túra lehet belőle.

Találkozzunk jövőre az erdőben: Mezeiné Klári

55 fõ

16 %

Forrástúrák- Visegrádi hegység

A visegrádi hajóállomásnál gyakorlatilag kiürül a busz- szinte csak túrázók jönnek és jönnek. Beállok a méretes sorba miután sikerül felderíteni a végét. 8:01kor itiner kézben, immár semmi sem tarthat vissza:) Hideg van, jól jön hogy picit felfelé kezdünk. A Salamon - toronyig egymást érjük, majd megállapítom, hogy mások se szokták végigolvasni a mondatokat: " A K+ jobbra felvág az erdőbe..." - de Te maradj a műúton. Ott maradok, és nemsokára látom, hogy jókora csapat jön le fentről. Alig egy km és a Mátyás - forrásnál is vagyok. Ceruza elő, bevezető gyakorlatként egykezes számolás:) Tovább a dózerúton s pár száz méter után ismét forrás: A Boglárka forrás. Szalagozás Tescos szatyorból ezen mosolygunk:) Itt pecsét megint 500 méter és a Dorottya- forrásnál vagyunk. Válaszolok a kérdésre, nagyon sűrű az eleje pont-ügyileg. Innen Kaiser's-es szatyros szalagozáson elhaladunk a mogyoróhegyi étterem mellett majd a Nagy- Villám alatt tovább a Pap-rét irányába. Még itt is tömegesen vagyunk alig várom, hogy kicsit ritkuljunk, szeretek magam lenni, úgy hogy látóhatáron belül max 1-2 ember vagy annyi se.. na azért nem vagyok embergyűlölő csak magányos oroszlán:)) . A K+ jön és vele együtt a sár -keményre fagyott keréknyomok kombináció is amit nagyon nem díjazok a tegnap elcseszett bokámmal. Eleinte még kerülgetem, próbálok tiszta maradni de 1-2 km után leteszek róla. Ezt nagyon nem élveztem: vagy 4-5 km földúton csupa sárban. Eshetne már a hó vagy fagyhatna meg, elegem van a sárból az idei évre. Addig gyúrom amíg vagy 100 méterrel a KO után szembe jön velem egy pontőr, aki majd a József- forráshoz megy. Kérdezi voltam e a forrásnál, ja ott még nem, elbambultam.. vissza le a Khüllenberg-forráshoz. Itt pecsét, tea, kaja aztán vissza a K+-ra saraskodni. A Z-re érve kicsit kilépek, s nézek egyet mikor könnyedén vagy 8al elhúz mellettem két túrázó nagy pakkal egyikük alig tizenéves lehetett ránézésre..pár száz méter múlva már jól járható erdei ösvényen haladhatok. A József- forrás közvetlen az út mellett van, firkantok egy választ. Nemsokára átmegyek egy kőhídon ami az itt V-alakban menő Z széle. Aztán jön a túra számomra legparásabb része: átkelés a Kalicsa- patakon. Le hozzá még hagyján, de fel.. Ketten vannak itt és csodálkozva nézem h hol kéne felmenni, elég húzósnak tűnik lentről. Egy kötél van kifeszítve ami igazából csak dísz ott mivel nem tart semmit. Hát feltotojázok, közben a lenti köveket meg patakot nézem. Ez izgi volt.. majd az esőbeálló után sokáig egyenesen fel. Jó messzire ellátni, vki megy előttem s ahogy közeledek a tetejéhez egyre közelebb kerülök hozzá is, szinte húz magával. Felérve át a PZ-re Vörös- kő irányába. A S -Z-P elágazás környékén egy régi nagyrészt olvashatatlan útjelző tábla van itt több a S mint kéne, hiába a pilisben nem szokás a régi jelzéseket leszürkézni.. némi filózás után meglelem ami nekem kell és leszerpentinezek rajta. Nem akaródzik futkározni, inkább gyorsabban sétálgatok. Feltűnő rózsaszín szalagozás az alján a SO felé. Ezt se most festették, kb. annyi idősek lehetnek a néha- néha feltünedező jelek mint én.A Hétvályús- forrásnál két pecsétet is kapok egy bárányosat meg egy rendeset:) Iszok és ahogy a leírás szól : " vegyél nagy levegőt és helyenként a négykézlábas módszert sem szégyellve mássz föl a Vörös-kő alá". Vagyis gyakorlatilag toronyiránt 200 szintet kaptunk az arcunkba. A 200 nem sok de elég meredek hozzá a dombocska. Néha látok pár árva SO jelet is, út igazából nincs csak fel- fel magyarok a csúcsra.. Magánakcióim során szoktam ilyen bolondságokat csinálni hogy pataktól- csúcsig igy nem ismeretlen a műfaj:) Felérve páran szépen ballagnak a S-n, nem tudják mit hagytak ki.. pár méterrel odébb találkozok ismét néhányakkal, ők már tudják mit hagytak ki: a Hétvályús forrást.. A Vörös-kőnél pecsét és már csak le kell spurizni Leányfaluba 4,5 km-t, az 1000 szint megvan már itt a maradék 30 meg nem számít ezek után csak kibírható valahogy:) A P-on kacskaringózva nemsokára szalag, majd összefutok a mozgó pontőrrel. A Csaba - forrás után még egy kis kitérő a Rekettyés- forráshoz a PO-n . Innen levezető sár, már kezdtem hiányolni;) Lassan feltünedezik Leányfalu széle, majd a 11es főúton át és izé.. hol is van a cél? A leírásban annyi van, hogy a főutat elérve a fürdőnél találod. Cetli, tábla sehol ezért a környék összes kocsmáját- éttermét akármijét megnézzük mire megtaláljuk. 4:45 lett a vége a 27nek, ami olyan 5,7es átlag.. ha a pataknál meg itt- ott nem tetvészkedek meglehetett volna a 6os . Viszont ismét sikerült térdig sarosnak lennem, összességében jó móka volt:D

Bibor

Forrástúra a Visegrádi-hegységben
(A kiírásban szereplő pontos táv: 26,5 km / 1000 m)

Nagyon jó ötlet ez az alig ismert és alig látogatott forrásokat bemutató túrasorozat, mert még a rendszeresen túrázókat is olyan helyekre viszi el, amik még nekik is tartogatnak meglepetéseket és újdonságokat, ráadásul ezen a téli változaton még a táv sem olyan nagyon megerőltető, a teljesítésért fellőtt, dátumozott, egyedi fémjelvény pedig egész egyszerűen már több, mint vonzó jutalmazás, úgyhogy nem is igazán lehetett kérdés, hogy a hétvégén hol fogom dagasztani a sarat!

Na, merthogy sárból azért volt bőven! Sajnos a hőmérséklet pont a fagypont körül ingadozott, ami mint tudjuk, annyiból nem túl szerencsés ilyenkor, hogy hidegnek már hideg van, de a föld még nem fagy meg, így a sár is megmarad, meg a hideg is… De sebaj! Igazából a sár is csak Khüllenberg forrás felé lépte túl egy kicsit a jó ízlés határát, az út többi részére panaszunk nem igazán lehet.

A Hétvályus forrástól felfelé vezető kaptatót eddig nem ismertem, de most volt alkalmam összefutni vele, s nálam máris bekerült a „best of” útvonalak közé, amolyan Ágasvár, Oroszlánvár feeling, ezeket biztos sokan ismerik… Ez is alig 320 méter, de közben van benne 117 méter fölfelé, s ja, út az igazából nincs… Jó kis móka! :-)

A túra szervezői egyébként tökéletes munkát végeztek, az út néhol ugyan jelzetlen helyeken haladt, de a szalagozás szó szerint elvéthetetlen volt, a Hétvályus forrás felé letéréskor félméteres élénk pink színű szalagok lobogtak a szélben, aki ezek mellett el tudott menni, annak gratula… :-) A Csaba kútnál szintén hatalmas szalagerdő várt a kanyarban, egyedül a célból hiányoltam egy pár szalagot, ott a „fürdő melletti pizzéria” megfogalmazás talán nem volt annyira egyértelmű, hogy akkor hol is, de azért ez nem okozott megoldhatatlan problémát… Ahogy láttam, néhányan azért elmentek mellette, szóval ide valamilyen jelzés talán még jó lett volna…de soha nagyobb mulasztást!

Egyébként köszönet a túra rendezőinek a sok munkáért, amit a szervezésbe és a megvalósításba belefektettek, köszönet a patakmeder menti kötélért, köszönet az átlagon felüli ellátásáért a Khüllenberg forrásnál, a jó szalagokért, s persze köszönet a valóban impozáns és exklúzív dátumozott fémjelvényért!

Klassz túra volt, még ha olyan sárosan is értem vissza a célba, mint egy disznó! :-)

Táj/útvonal/feeling (szerintem): 4,5
(mivel ez egy tematikus túra volt, ez meghatározta az útvonalat is egyben, így az tulajdonképpen adva volt…A túrán érdekes helyekre jutottam el, olyanokra, ahol még sohasem jártam, úgyhogy végülis tetszett)

Szervezés (szerintem): 5
(nagyon jó volt a szervezés)

Itiner/útleírás (szerintem): 4,5
(én az itinerben még egy térképvázlatnak örültem volna, de tény, hogy csak a leírás alapján is kitűnően el lehetett navigálni)

Ellátás/szolgáltatás(szerintem): 4,5
(a célban talán még jól esett volna egy meleg tea, de a Khüllenberg forrás full extrás választéka minden igényt kielégített - köszönjük)

mz/x

Magyarországi Forrástúrák a Pilis- Visegrádi-hegységben 45

2010.03.27 – Pilisszentkereszt, Dobogókő „alatt”.

A hagyomány szerint a Föld szív-csakrája Magyarország területén, pontosabban a Pilisben van.

Egy nap zarándoklat a Pilisben

-        Hová mész? Merre tartasz?

-        A Forráshoz.

A meteorológusok kifejezetten rossz időt jósoltak e napra, de elindulva a rajtból, találkozva a reggeli napsugarakkal, mintha megéreztem volna, hogy csodálatos nap lesz!

A falu központjából irány a Szent-kút, ahova széles környékről járnak forrás vízért, akik közül többen mesélnek itt tapasztalt csodás élményekről vízvétel közben! A forrás tisztelői kis kápolnafélét is emeltettek ide. Utánanéztem, a forrást, annak gyógyító erejét 1860-as években fedezték fel. Ami számomra vitathatatlan, a helynek kisugárzása van – szent hely, semmi kétségem-  és a forrásnak is ritka finom, Tiszta víz íze van, jómagam is megragadva az alkalmat nagyot ittam belőle! Tovább indultam a forrástól balra fel egy, a túrát szervezők által szalagozott ösvényen, mely a falu felső szélén tért vissza a P jelzésre, amin Dobogókő felé fordulva haladtam. Nemsoká a Kanyargós-forráskövetkezett, melynél csak egy kis csövön folydogált a víz, itt pontőrök pecsételtek. Kicsit odébb rátértünk a K+ jelzésre, ami a Kanyargós-patak hangulatos völgyében vezetett felfelé. A műutat elérve visszanéztem a völgybe és a fák ágai finoman csillogtak a napfényben. A Hármas-forrás mocsarasodó környéke jött, itt kódot kellett felírni, aztán a szalagozást követve a Kamilla-forrás, pecsételő sporttárs várta az érkezőket. Itt újra kóstolót vettem, élvezve a természet-adta italt. Határozottan éreztem a Tiszta víz ízét! Irány Dobogókő, pecsételni a Matyi büfében, összefutok pécsi ismerőssel, kisebb társaságukkal, aztán jöjjön a kilátás! Fényképeket készítek a látványról - sokadszor.

Szalagozott úton Nagyboldogasszony-forrás (Déri-f.), amit állítólag nemrég kereszteltek át és egy kőkunyhó is fellelhető itt. Szalagozáson tovább szintén finom vizű Miklós-forráshoz pecsételni, majd a műúton tovább haladva és Z jelzésen balra a Szakó-nyereg felé Júlia-forrás, Szakó-nyereg, majd Z jelzésen (szép kilátás) helyenként viszont, ahol rejtett források vize folyik a szekérúton, mély talajúvá válik az út. Le Pilismarótra, itt kedves segítők várnak bennünket az ell. ponton pecséttel és háromféle szendviccsel! A rövidebb táv (15 km) itt ér véget a középtáv (30 km) viszont innen indul. Táplálkozás, viccelődés után a P jelzésen a Miklós deák-völgyben folytatjuk utunk – immáron néhányan összeverődve – a Kádár-kúthoz, mely inkább csak nevében kút, ugyanis vizet már nemigen ad. Tovább a P jelzésen Aranka-forrás, amit a tábla szerint 1895. Június 1.-vel hozhattak létre, ivásra viszont nem alkalmas, mert inkább már állóvíz ez a forrás. Innen nincs messze a Hamvas-kői vadászház forrásházai nevű ell. pont sem, ami nem a kiépített és szépen folydogáló kútnál van a hangulatos völgyben, hanem feljebb a vadász háznál. Itt pogácsával kínálnak pecsételés közben. Elhagyva a szépen gondozott vadász ház környékét, kb 1 km múlva az eldugott, zegzugos fiatalosban egy völgy bejáratában a Péntek-forrásnál várnak bennünket pecsételésre. A völgyben felfelé haladva állati koponyát és odébb -talán szarvas- maradványt lehet felfedezni, de ami ennél sokkal szebb az az eldugott völgy, amiben járunk, és amiből meredeken kell kimásznunk, hogy megkezdjük a hosszan emelkedő utat a Maróti-hegyek gerincére. Nemsoká becsatlakozunk újra a Z jelzésre (ezen a szakaszon néhol újra szép kilátás tárul elénk), haladva a Savó-kúti tisztás felé P+-en, majd P háromszögön a Sas-hegy érintésével ( alábbi kép) itt van ám panoráma újra! A kép közepén, a kis domb tetőn a Hideglelõs-kereszt látszik.

Térdet igencsak próbára tevő meredek lejtőn leereszkedünk a Hideglelõs-kereszthez közvetlenül felvezető ösvényre, majd felkapaszkodunk az ellenőrző ponthoz. Utánanéztem a wikipediában a kereszt történetének íme: „A keresztet 1784-ben emeltette Nagy Mihály esztergomi gazda a Hosszú-hegy tetején, a Duna fölé nyúló szakadék sziklájára. Ugyanez a Nagy Mihály állította a szentgyörgymezei Hunyadi utca kőkeresztjét egy évvel korábban. Nagy a keresztet azért készítette, mert családját elkerülte a dühöngő járvány. Az eredeti fakeresztet az időjárás tönkretette, helyébe Simor János  esztergomi érsek Bécsben vaskeresztet készíttetett, amit 1871. május 3-án szentelt fel személyesen.  Minden év májusában körmenet indult a kereszthez. A hideglelős nevet onnan kapta a szentgyörgymezeiektől, hogy mire a körmenet felért a hegycsúcsra, az emberek megizzadtak, és az erős Duna menti szélben megfáztak, „hideglelést” kaptak. Itt végtelen gyönyörködés részemről, több tucat fénykép elkészítése, evés és pecsételés. Nehéz volt innen az ámulatból tovább indulni, de vissza volt még 13 km a célig. Leereszkedtem a ponttól, csúcsról, kereszttől P háromszögön és következett a Hideg-forrás, majd le a főútig, aztán be a Búbánatvölgybe, azon végig a tavak mentén kanyargó úton P+, majd P jelzésen a Fári-kútig. Itt az egyik főrendező, jó ismerős fogadott, viccelődött, pecsételt, fényképeszkedett és tájékoztatott a hátralévő szakaszról! Hosszú, komoly emelkedő után, le a Holop-kút finom, bőséges vizéhez és az ott üldögélő pontőrökhöz. Innen már csak egy kisebb emelkedő az Esztergom feletti dombtetőre, ahonnan szép panoráma tárul elénk körbe, a Burda, Gete, Gerecse, a város és a bazilika kupolájának látványával!

Egy ösvényen leérünk a pincesor utcájába, ahol látok egy szép fából készült emlék keresztet, közben útba ejtve utolsó ell. pontot a Cigány-kutat. Beérek a buszmegállóhoz, majd a célba a Grill teraszra , ám egy gyors cél pecsét után (17h van ekkor) nekem irány a városnézés! Egy órás város nézés után vissza megyek célba, hiszen a csomagjaim is még ott vannak és szállingóznak az ismerősök is, akikkel jól esik pár szót váltani erről az élményekben, látnivalóban bővelkedő tökéletes napról!

Jómagam, valószínűleg a Pilis kisugárzásának, Békéjének szétáradása hatására, a Bensőm Forrása felé is haladtam ezen a napon. Köszönöm a szervezőknek a lehetőséget!

BendusL

Csodálatos túra volt, ötletes nyomvonalvezetés, kifogástalan szalagozás, jól követhető, áttekinthető itiner, szimpatikus pontőrök! Az már hab a tortán, hogy remek idő volt és régi kedves ismerősökkel találkoztam, úgyhogy nagyon jól éreztem magam, köszönet érte!

magyarpityu

Tisztelt Rendező!

Én is köszönöm ezt a túrát. Csak legekben tudok beszélni. Az alapanyag fantasztikus volt (a táj), de amit ti hozzátettetek azért tényleg gratuláció. Érdemes volt elmennem az ország legnyugatibb városából ide, nem kis költséggel, Megérte, Köszönöm, a jelvény gyönyörü, Összel megyek, További sok sikert,